På senare år har det blivit allt vanligare att företag och organisationer väljer att hyra sina mötesrum som tjänst istället för att investera. Att hyra en produkt som tjänst har funnits länge inom andra branscher som till exempel IT, copy/print och kaffemaskiner.

Varför sker då detta nu med möteslokaler? Vi får gå tillbaka ända till slutet av 80-talet för att förstå hur det hänger ihop, då började nämligen datorerna säljas med en ny grafikstandard som kallas VGA (Video Graphics Array). Jag tror att de flesta är bekanta med den kontakt som VGA normalt använder, en så kallad Mini-D-Sub-15 (den där knubbiga kontakten med 15 små hål/stift och två skruvar som gängade fast kontakten i datorn/projektorn/skärmen).

No alt text provided for this image

VGA blev snabbt en ny standard på alla persondatorer och analoga bildskärmar, vilket gjorde det förhållandevis lätt att designa och utrusta konferensrum eftersom i stort sett alla produkter var kompatibla med varandra.

Även om det under 90-talet började smyga sig in olika digitala format på marknaden så behöll tillverkarna den gamla VGA-kontakten på sina produkter vilket innebar att konferensrummen mer eller mindre har fungerat på samma sätt i närmare 30 år. Faktum är att man än idag kan se VGA-kontakter på bildskärmar, och i många konferensrum ligger det fortfarande kvar långa, bångstyriga VGA-kablar på golvet. Men det tillverkas inte många produkter med VGA längre och ska du köpa en ny dator så kommer du få svårt att hitta en med VGA kontakt.

Idag ser verkligheten helt annorlunda ut. Den tekniska utvecklingen går i en rasande fart och nya standarder kommer och går, detta delvis på grund av att datorer och mobila enheter blir allt snabbare och kräver ny teknik för att klara av att skicka högre upplösningar och stora mängder data.

De senaste åren har vi fått bekanta oss med nya standarder/format och kontakter som DVI, HDMI, mini-HDMI, micro-HDMI, DisplayPort, Mini-DisplayPort, Thunderbolt 1, 2 och 3 samt USB-C (som i sig kan skicka bild på många olika sätt men som inte är kompatibla med varandra). Utöver detta måste man ta hänsyn till mängder av skärmupplösningar (EDID), olika tekniker för trådlös överföring, signalkryptering, mjukvaror och appar som konstant ändras och uppdateras samt aspekter kring IT-säkerhet när allting ska vara uppkopplat på nätverk. Och allt detta i ständig förändring och utveckling till något nyare och oftast bättre. Sammantaget leder detta till stora problem i möteslokaler och många möten inleds med irritation och frustration över strulande teknik som ofta beror på bristande kompatibilitet mellan produkter och en gnutta okunskap om den samma.

Det är här vi kommer in i bilden och ska försöka skapa ordning och reda i detta kaos. Och kanske är det här vi har den stora fördelen med att hyra AV-teknik och mötesrum som tjänst.

Med den snabba utveckling som sker inom området så är det både en trygghet och ekonomisk fördel att hyra mötesrum som tjänst. Att veta att man inte låser in sig i ett hörn och sitter fast med ålderstigen teknik efter bara några år ger en stor trygghet, att man dessutom har möjlighet att byta ut/ändra saker under avtalstiden gör det bara än mer fördelaktigt. När avtalet löper ut väljer du själv om ni vill byta ut hela eller delar av utrustningen och förlänga avtalet, eller fortsätta att hyra rummet till en reducerad kostnad. Är man nöjd och tycker att allting fungerar perfekt efter avtalstiden så finns givetvis möjligheten att avsluta hyran och köpa loss allt för en symbolisk summa.

När du väljer mötesrum som tjänst ingår installation, hårdvara och serviceavtal till en fast månadskostnad. Avtalet skräddarsys efter era önskemål och behov.

Kontakta oss så berättar vi mer.

Jonas Örtqvist, Informationsteknik Scandinavia AB
Kontakta gärna mig för mer information