I videomötesdjungen, min hemmaplan, är det verkligen en djungel!

Ett ständigt växande produktutbud inom både funktion och design.

Priserna är ibland svåra att förstå sig på.

Den ena utrustningen kan till synes likna den andra men det kan skilja 10 000 tals kronor dem emellan.

Vilken lösning och från vilken tillverkare skall man välja?

Det är förståeligt att man som beställare av videomötesutustning lätt blir ”Zoom fatuigad” innan utrustningen ens är installerad.

Månadens bloggs frågeställning är så enkel att den lätt glöms bort om man har bråttom eller gillar den tekniska specifikationen alternativt design-frågan mest.

Vill användarna av videomötesrummen ses eller synas i sina möten?

För väldigt många har introduktionen till videomötet skett från hemma kontoret. Till en början kanske utan varken professionellt headset eller extern kamera.

Successivt under det senaste året har många uppdaterat till både proffsig mötesteknik och genom att anpassa sin mötesmiljö utefter de bästa förutsättningarna hemma. I dag tycker jag det både hörs och syns mycket bra från de flesta hemmaarbetsplatser jag träffar på. Härligt!

Men vad händer tillbaka på kontoret? Kommer vi kunna damma av den där gamla videoutrustningen i konferensrummet? Kommer den vara ”good enough” eller fanns det en anledning till att den inte användes innan pandemin? Eller att företaget ens hade någon utrustning?

Jag tycker en av de första frågorna när man väljer just kamera-funktionen för sin videomöteslösning skall vara, vad är det vi i våra digitala möten vill uppnå?

Vill vi ha en lösning där kamerabilden motsvarar den vi vant oss med under pandemin?

Dvs, vi får en ordentlig bild över den som talars ansikte och överkropp.

Får en känsla av att vara i samma rum. Att videomötet verkligen kan ersätta en resa.

För att se finurliga leenden eller oroade näsvingar?

Entusiasmeras av deltagarnas kroppsspråk eller se deras eventuella tendenser till att bli uttråkade?

Eller, är det viktigare att se alla deltagare kring bordet samtidigt, att få in hela gruppen kring bordet på en gång, men då ”offra” lite av närhetskänslan? Synas, snarare uppgradera det gamla konferenstelefonsamtalet än att ses?

Det är här mycket av prisskillnaden sitter i när vi väljer kamera till videomöten.

Det finns smarta system som gör detta per automatik, växlar mellan att fånga den aktiva talaren och sedan när det tystnar i rummet ge en överblicksbild.

Det finns system som ”grupperar” personerna i rummet så att användaren inte behöver tänka på hur eller var man sitter.

Det finns system där man själv ställer in antingen förinställningar (pre sets) för olika scenarion eller själv kan zooma in (eller ut) sig själv eller sin grupp inför varje möte.

Jag skulle kunna tråka ut dig som läsare men en massor av fack-termer och tekniska benämningar men jag besparar dig det!

Bästa sättet att ta reda på vad användarna förväntar sig är att låta dem se skillnaden med egna ögon.

På Informationstekniks kontor har vi i våra egna konferensrum en stor variation av kamera-lösningar utifrån ovan beskrivningar.

De olika kameralösningarna finns i standardbaserade videokonferensrum, Teams-rum, Zoom-rum och “Bring your own meeting” rum. Vi har tillgång till samtliga ovan nämnda videomötestjänster.

Välkommen att boka en corona safe demo för att testa om och hur du vill SES eller SYNAS i dina videomöten när ni kan återkomma till kontoret!

Hör av dig till mig så ser jag till att du blir väl omhändertagen vare sig du vill besöka oss i Umeå, Sandviken, Stockholm eller Malmö.

Annie.Petersson@informationsteknik.se  0702 52 08 97

Connecta gärna med mig på LinkedIn:

https://www.linkedin.com/in/anniepetersson/

Följ gärna Informationsteknik Scandinavia AB på LinkedIn:

https://www.linkedin.com/company/informationsteknik

Fotnot, Bilden ovan är en enkel ögonblicksbild, en print screen av vad personen på andra sidan ser från mitt konferensrum på sin dators skärm om vi SES eller SYNS i ett videomöte. Därav den något suddiga kvaliteten.